1. Een theorie over verandering
Neuropsychologisch: Theorie van de gewoonten en schemata (Piaget, Isebaert), hun psychologische, neurofysiologische en neuroanatomische verankering en modificatie (Kandel, Damasio)
Psychologisch: leertheorie (Bandura, Seligman)
Systemisch: cybernetica (Bateson, Keeney); game theory
Linguïstisch: de taal als instrument van verandering (Wittgenstein, de Shazer, Bandler & Grinder); semantiek van problemen en oplossingen (Korzybski, de Shazer) - Psychosomatisch: theorieën over psychosomatiek (von Uexküll, Damasio)
2. Een theorie over de ontwikkeling van de mens doorheen de levenscyclus
Ontwikkeling van het psychisch apparaat (Piaget, Vygotsky)
Cognitieve en gedragstheoretische visie op de mens
Resilientie vs. Trauma (Stellamans, Seligman, Cyrulnik)
Levenscyclus van de menselijke systemen (Bateson, Haley)
3. Een overzicht van andere psychotherapeutische benaderingen
Het therapeutisch model van het Korzybski Instituut is oplossingsgericht, cognitief- gedragstherapeutisch en systemisch
Andere Ericksoniaanse benaderingen, zoals hypnotherapie en neuro-linguïstische technieken, maken deel uit van het curriculum
Ook op meditatie gebaseerde therapievormen worden geregeld aangeboden
Hetzelfde geldt voor lichaamsgerichte technieken zoals bilaterale stimulatie
4. Sociale en culturele elementen in relatie met psychotherapie
Diverse epistemologieën en paradigmata ( 1ste en 2de jaar), gender issues, de relatie tussen godsdienst en psychotherapie en de ethische implicaties van deze elementen krijgen een bijzondere aandacht doorheen de opleidingscyclus
5. Theorieën over psychopathologie
Somatische (neurofysiologische en neuroanatomische), psychologische (diagnostische), fenomenologische en systemische visies op psychopathologische processen enerzijds en op psychische gezondheid anderzijds
6. Theorieën over assessment en interventies
Aan de pathologische kant wordt vooral aandacht besteed aan de ontwikkeling van het fenomenologisch inzicht
Aan de oplossingsgerichte kant staan de doelstellingen, de competenties en de resiliëntie van de cliënten en hun systemen voorop, en het onderscheid tussen probleemgerichte en oplossingsgerichte taal